Tuesday, September 17, 2013

SHaring Is CArinG: Part I

pernah tak korang shoot event time malam and bila korang kelik punya kelik then u find out that ur speedlite not working? memang rasa macam haishhhhhhhhhhhh... yedak? pastu bila dah habis kerja balik rumah trus transfer dalam laptop or PC untuk editing. dan bila tgk gambar yg gelap2 tu tanpa fikir panjang trus tekan button delete. 

dan makanya pada suatu hari aku menggugel dan bertanya kan kepada cikgu paling tak jemu mengajar dalam internet ni. Youtube. iyaa... makanya inilah hasil yang cikgu internet ajar aku. haha. dan sekarang aku sangat hepi dengan teknik baru ini. hahahahhaha. aku nak share gambar kat korang. sebelum dan selepas. dan cropping. 

ini kerana dua tiga hari lepas seorang perintis aku telah bertanya mengenai gambar yang dia kelik nampak kosong dan nak buat cammana. pada aku dia mungkin mau bertanya cammana nak shoot lain bg nampak cantik. dan aku cakap gambar dia tu dah ok dah. cuma perlu cropping. dan cropping itu adalah penting dalam editing gambar. bukan saje2 je nak crop. sbb dgn croping tu buleh menghidupkan sesetengah gambar. macam sample gambar aku kat bawah ni. (Gambar adalah sample)

P/s: sumpah masa aku kerja kat advertising agency aku kalau tgk gambar gelap macam ni memang aku delete tanpa berfikir panjang. hahaha


No comments :

Post a Comment

more cool stuff